Sunnere pizzadeig

Lys, fin pizza med høyt fiberinnhold

 

DSC_4190

 

Tror du jeg tuller nå?
Med FiberFin fra funksjonellmat http://www.funksjonellmat.no/fiberfin/om/ er dette faktisk mulig, da FiberFin inneholder resistent stivelse – et spesielt gunstig fiber med godt dokumenterte helsefordeler.

* Øker fettforbrenningen
* Metter mer og holder deg mett lenger
* Bidrar til et jevnere blodsukker- og energi nivå

DSC_4191

 

Grunnen til at jeg brukte FiberFin i pizzadeig, var først og fremst at jeg ville gjøre «finbakst» sunnere uten å endre smaken, konsistensen og utseende – mens fiberinnholdet skyteri været.
En spiseskje FiberFin gir like mye fiber som 1 dl grovt mel. Derfor trenger du bare en liten mengde for å gjøre maten sunnere. (Informasjonen om FiberFin, har jeg hentet på siden til funksjonellmat, se linken høyere opp i innlegget) Og jeg er IKKE sponset.

Sunnere pizzadeig: Bytt ut 10% av melet og fiberinnholdet blir like høyt som i grovbrød. I tillegg blir deigen lettere å jobbe med og pizzabunnen blir lettere sprø.

 

DSC_4194

 

Pizzadeig:
(Gir 2 store runde pizzabunner)
400-500 gram økologisk spelt
50 gram FiberFin
1 ts havsalt
1 ts tørrgjær
1 dæsj god olje
Saften av 1 appelsin (C-vitamin pga speltmel)
Ca 2 dl vann
Bland alt i en kjøkkenmaskin i 5-8 minutter på laveste hastighet. La den heve noen timer og kjevle ut 2 pizzabunner. Legg på ønsket fyll og stek på pizzafunksjon, hvis du har.

Håper det smaker <3
Smil fra Bente Annie 🙂

Dette innlegget ble publisert i Blogg, Middag. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *